Miten keskeyttämistä voidaan vähentää ammatillisessa koulutuksessa?

 

tiina_immonenUudenmaan toisen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa läpäisyasteet vaihtelevat alle 60 %:sta lähes 90 %:iin. Koulutusalakohtaiset erot saattavat myös olla suuria saman ammattioppilaitoksen sisällä.

Elokuun alussa astuvat voimaan uudet osaamisperusteiset tutkinnon perusteet. Henkilökohtaiset opintopolut, yksilöllisyys ja valinnaisuus lisääntyvät, minkä vuoksi odotukset myös läpäisyn paranemisen suhteen ovat korkealla. Oppimisen ilo syntyy valinnaisuuden kautta. Kun nuori voi valita, miten hän tutkintonsa rakentaa ja millä menetelmillä hän oppii parhaiten, hän myös sitoutuu opiskeluun paremmin.

Nuori tarvitsee myös kokonaisvaltaista välittämistä ja tukea oppilaitokselta. Hänen välittämisensä ei saisi olla vain suoritusten ja poissaolojen seurantaa, vaan aitoa kiinnostusta nuoresta ja hänen hyvinvoinnistaan. Ohjaussuunnitelmat ja prosessit ovat koulutuksenjärjestäjillä kunnossa, mutta aito välittäminen ja positiivinen kannustus liian vähäistä.

Yhteisöllisyys ja ryhmäytyminen ovat myös avainasemassa viihtyvyyden ja sitoutumisen kannalta. Ammattiin opiskelevat haluavat oppilaitoksen panostavan opiskelijoiden yhteishengen kehittämiseen. Yhteishenkeen pitäisi panostaa koko opintojen ajan, ei vain opintojen alussa. Jatkuva yhteishenkeen panostaminen on tärkeää, koska opiskeluryhmät vaihtuvat opintojen aikana riippuen opiskelijan tekemistä valinnoista. Myös työssäoppimisjaksot hajottavat opiskeluryhmiä, kun osa suorittaa tutkinnosta valtaosan työssä oppimalla. Opiskelijoilla on tarve osallistua ja tulla kuulluksi. Jokainen haluaa kuulua johonkin ryhmään.

Emotionaalinen yksinäisyys on erittäin suurta nuorten keskuudessa. Nuorella saattaa olla paljonkin kavereita, mutta ei yhtään sydänystävää. Ystävyyssuhteilla on kuitenkin suuri merkitys nuorten hyvinvoinnille. Opiskelijakunta- ja tutortoiminnassa opitaan monenlaisia, työelämässäkin tarpeellisia taitoja. Opiskelijatoimintaan tulisi voida osallistua koulupäivän aikana, ilman sanktioita. Opiskelijoiden yhteinen tekeminen luo yhteisöllisyyttä ja auttaa oppilaitoksen kehittämisessä.

Mitä taitoja pitäisi kehittää, jotta ammattiin valmistuva pärjää tulevassa työelämässä? Ammatilliseen koulutukseen tulisi sisältyä nykyistä enemmän yleisiä taitoja kuten miten tulet toimeen toisten kanssa sekä kykyä ratkaista ristiriitoja ja empatia- ja vuorovaikutustaitoja. Keskeyttämisen vähentäminen on kaikkien hallintokuntien yhteinen asia.  Koulu on nuorelle turvallinen ja tuttu paikka, jonne hänen on helppo tulla. Nuoriso- ja koulutoimi voivat tehdä tiiviimpää yhteistyötä, jotta koulupudokkaat saataisiin pelastettua nopeasti. Työelämällä on myös iso rooli. Moni nuori innostuu opiskelusta aivan uudella tavalla, jos hänelle tarjoutuu mahdollisuus oppia tulevaa ammattia aidossa työympäristössä. Kaikkia tarvitaan koulutustakuun toteuttamiseen ja keskeyttämisen vähentämiseen.

Tiina Immonen, rehtori, Mercuria Kauppiaitten Kauppaoppilaitos

Artikkeli perustuu hankkeen avausseminaarissa tehtyyn ryhmätyöhön läpäisystä. > Lue ryhmätyön tuloksista

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s