Monenlaista osaamista – menestykseen omaa polkua

Alexander GradovMinä olen Alexander Gradov. Olen 19-vuotias Suomen Liikemiesten Kauppaopiston (jäljempänä SLK) datanomiopiskelija. Olen syntynyt Pietarissa, Venäjällä ja asuin siellä 14 vuotta. Kävin Pietarissa yhdeksän vuotta saksalaista peruskoulua nimeltä SchillerSchule.

Yhdeksännen luokan jälkeen kesällä 2010 muutin Suomeen. Kun tulin Suomeen, en puhunut yhtään suomea, vain vähän saksaa ja englantia.

Ensiksi opiskelin vuoden maahanmuuttajataustaisten nuorten valmistavassa ryhmässä (MANUVA) Haagan peruskoulussa. Silloin olin myös ensimmäisessä työharjoittelussani, joka oli kotini lähellä Siwassa ja se kesti vain viikon. Silloin yritin myös hakea opiskelupaikkaa yhteishaussa, mutta minulla oli vielä aika heikko suomen kielen taso, mutta sain todella hyvän kokemuksen kuitenkin. Manuva-luokan jälkeen jatkoin suomen kielen opiskelua TEM:n koordinoimassa Osallisena Suomessa –hankkeen nuorten avoimessa koulutuskokeilussa. Silloin olin työharjoittelussa neljä viikkoa päiväkoti Tuikussa.

Silloin olin jo päättänyt hakea datanomikoulutukseen Suomen Liikemiesten Kauppaopistoon. Yhteishaussa hain sinne sekä datanomikoulutukseen että maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavaan koulutukseen (mava). Kävin molemmissa pääsykokeissa, mutta silloin minulla ei ollut vielä riittävää suomen kielen taitoa enkä päässyt vielä datanomiopiskelijaksi, mutta pääsin mava-luokkaan, joka oli aika mukava saavutus.

Kesällä kävin neljä viikkoa Helsingin seudun kesäyliopistossa suomen kielen kurssilla ja elokuussa 2012 aloitin opiskelun SLK:n mavassa. Meidän luokassa oli 20 mukavaa ihmistä 11 eri maasta, joiden kanssa edelleen kommunikoimme.

Meidän pääaine oli suomen kieli, mutta lisäksi meillä oli muutamia ammatillisia aineita kuten yrittäjyys liiketoimintana, matematiikka, fysiikka ja kemia, historia, liikunta, tietotekniikka ja englanti. Meillä oli myös valinnaisia aineita kuten ruotsin alkeet, englannin alkeet sekä venäjää puhuville opiskelijoille tarjottiin oman äidinkielen eli venäjän opetusta.

Yksi tärkeä juttu, joka on auttanut aika paljon minun suomen kielen taitoni parantumiseen ja suomalaisten ystävien saamiseen, oli meidän koulun järjestämä judokerho.

Yksi minun luokkalainen, joka oli harrastanut judoa aikaisemminkin ja jolla on ruskea vyö, kysyi haluanko minä tulla hänen kanssa harjoittelemaan judoa. Se kuulosti aika mukavalta, joten suostuin heti. Koulun opettaja vetää judoharjoitukset. Harjoitukset ovat kaksi kertaa viikossa ja koulu tarjoaa vielä judokerholaisille harjoituksien jälkeen saunavuoron.

Mava-ryhmässä olin neljä viikkoa samassa päiväkodissa työharjoittelussa ja sen jälkeen hain taas yhteishaussa datanomikoulutukseen ja tällä kerralla onneksi pääsin opiskelemaan.

Alussa oli aika pelottavaa, koska olin ainoa maahanmuuttaja luokassa ja kaikki näytti aika epäselvältä, mutta onneksi sain aika paljon tukea opettajilta, jotka iloisesti auttoivat minua tarvittaessa. Myös luokkakaverit ja muu yhteisö kohtelivat minua ymmärtäväisesti.

Opiskeluvuoden lopussa kävin viiden viikon työharjoitellussa Suomen Judoliitossa.

Koko opiskelu on mennyt aika mukavasti ja kiinnostavasti. Sain aika paljon ohjelmointitaitoja, jota käytän jo työelämässä, esimerkiksi nettisivujen tekemisessä.

Nyt minulla on tulossa viimeinen askel eli työharjoittelupaikka, jossa voin käyttää taitojani ja tietoja, jotka sain opiskelun aikana.

Opiskelun jälkeen aion hakea korkeakouluun, esimerkiksi Metropoliaan tieto- ja viestintätekniikan linjalle.

Alexander Gradov,  datanomiopiskelija, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto

Suomen Liikemiesten Kauppaopisto on pääkaupunkiseudulla toimiva monikulttuurinen, Suomen suurin datanomien ja merkonomien kouluttaja (noin 2000 opiskelijaa vuosittain). Opiskelijat tulevat monelta eri paikkakunnalta ja edustavat montaa eri kansallisuutta. Äidin- tai kotikielenään muuta kuin suomea puhuvia on kasvava määrä, nyt noin 25% opiskelijoista.

Suomen Liikemiesten Kauppaopisto näkee monikulttuurisuuden vahvuutena ja rikkautena, mikä tuo myös elinkeinoelämään uudenlaista osaamista. Yhtenä toiminnan painopisteenä on yrittäjyys, yrittäjämäinen toiminta sekä yrittäjyyskasvatus. Oikean ammatin, kiinnostuksen ja motivaation löytymistä sekä tutkinnon suorittamista voivat tukea harrastukset ja muu vapaa-ajantoiminta sekä kilpailu- ja valmennustoiminta (mm. Urhea, Saku ry, NY ja Taitaja). Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden osallistuminen yhteisölliseen tapahtuma- ja harrastustoimintaan on aktiivista. Yhdessä tekeminen ja onnistuminen ovat merkittävässä roolissa opiskelijoiden itsetunnon ja oppilaitoksen yhteishengen nostattajina.

Maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla on positiivinen suhtautuminen yrittäjyyteen ja he ovat valmiita tekemään kovasti työtä oman menestyksensä eteen. Maahanmuuttajataustaisilta voimme oppia mm. hyvää palveluasennetta, yhteisöllisyyttä, ahkeruutta ja sinnikkyyttä. He ovat kiitollisia saamastaan tuesta ja koulutuksesta ja haluavat antaa oman panoksensa Suomen menestykseen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s