Kaapeli-valmennuksella kohti uutta ammattia

Kuva: HDO

Kuva: HDO

Cable* eli kotoisasti Kaapeli on Helsingin Diakonissalaitoksella jo vuosien ajan käytössä ollut voimavarakeskeinen yhteisövalmennusmalli. Mallia on käytetty laajasti niin päihdetyön työntekijöiden kuin asiakkaidenkin kanssa, kehitysyhteistyöhankkeissa, työttömien parissa sekä lähiötyössä. Menetelmä on alun perin Hollannista, jossa se 1970–80 -lukujen taitteessa kehitettiin diakoniatyön tarpeisiin. Nopeasti muuttuvan kaupunkiympäristön asukkaiden kohtaamiseen ja tarpeiden tunnistamiseen tarvittiin uudenlaista lähestymistapaa, jossa asiakas ja työntekijä kohtaavat tasavertaisina.

Diakoniaopiston Kaapeli-malli osana alkuvaiheen opintoja

Helsingin Diakoniaopistolla Kaapeli-mallia on käytetty ensin henkilöstön ja myöhemmin myös lähihoitajaopiskelijoiden valmentamiseen. Valmennus onkin nykyään osa uusien lähihoitajaryhmien opintoja ja sitä käytetään menetelmänä Kasvun tukemisen ja ohjauksen -tutkinnonosan opinnoissa. Valmennuksesta vastaavat sen itse jo käyneet opiskelijat ja siihen perehtyneet opettajat.

Viikon mittaisessa valmennuksessa käytetään luovia harjoitteita, keskusteluja erilaisissa ryhmissä, alalla työskentelevien ammattilaisten vierailuja sekä lähiympäristön ja kaupungin havainnointia ammatillisesta näkökulmasta. Opiskelijat liikkuvat kaupungilla ja korttelissa.

Uudistuvan ammatillisuuden keskellä herätellään pohtimaan kenelle ja mitä varten työtä tehdään

Valmennuksen keskeisenä tavoitteena on tukea uusien opiskelijoiden ryhmäytymistä. Samalla heitä herätellään pohtimaan kysymyksiä siitä, kenelle ja mitä varten kukin tulee tulevaisuudessa työtä tekemään. Valmennuksissa työstetään erityisesti sitä, millaisista arvoista ja lähtökohdista kukin kohtaa toisen ihmisen. Mitä voimavaroja minulla on? Millainen ammattilainen minusta voisi tulla? Viikon mittaisessa valmennuksessa ei ole tarkoituksena opettaa vaan herätellä ihmisiä pohtimaan ja kysymään. Käynnistyvä prosessi on luonteeltaan hidas, mutta sen toivotaan jatkuvan myös valmennuksen jälkeen.

Tunnit olivat rankkoja, mutta samalla oppi paljon uusia asioita. Näin opintojen alussa itsestä kertominen tuntuu minusta vähän vaikealta, mutta avautumisen jälkeen on ollut rennompi olo suhteessa muihin oppilaisiin. Kai siinä oli joku kynnyksen ylitys kyseessä. -Opiskelijapalautteet SL2015

Valmennuksiin on osallistunut runsaasti myös maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita. Monikulttuurisissa ryhmissä keskustelut laajenevat helposti koskemaan ammatillisten kysymysten lisäksi laajasti käsityksiä siitä, millaista on hyvä hoito, mikä on sukupolvien vastuu toisistaan tai millainen perheen ja yhteiskunnan välisen työnjaon kuuluisi olla.

Erinomaista opiskelijapalautetta

Hyviä kysymyksiä on usein enemmän kuin vastauksia. Nopean yhteiskunnallisen muutoksen vastapainoksi onkin syytä hidastaa ja pysähtyä miettimään asioita rauhassa. Kaapeli-valmennus mahdollistaa pysähtymisen.

Kiitos tästä viikosta, se oli mielenkiintoinen, erilainen, silmiä avaava ja ryhmästä tuli tiiviimpi. Kaapelista oli todella paljon hyötyä ja se oli todella silmiä avaava ja antoi rohkeutta kokeilla uusia asioita ja ajatella asioita toiselta kannalta, tykkäsin paljon.

*Community Action Based Learning for Empowerment

Merja Ahtikari, koulutuspäällikkö ja Maria Förbom, kaapelivalmentaja, Helsingin Diakoniaopisto

Lisätietoja:  koulutuspäällikkö merja.ahtikari(at)hdl.fi, https://www.hdl.fi/fi/kaapeli

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s